Perjalanan Politik Muhyiddin Yassin, Perdana Menteri Baru Malaysia

Perjalanan Politik Muhyiddin Yassin, Perdana Menteri Baru Malaysia
Perdana Menteri Malaysia yang baru dan keluarganya (AFP PHOTO/Mohd Rasfan/Rafiuddin Abdul Rahman)

Secara mengejutkan, pengganti Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri Malaysia adalah Muhyiddin Yassin. Seperti apa rekam jejaknya?

Inibaru.id – Raja Malaysia, Yang Dipertuan Agong Sultan Abdullah secara resmi mengangkat Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri yang baru. Muhyiddin menggantikan Mahathir Mohamad yang secara mengejutkan mengundurkan diri beberapa saat lalu.

Sabtu (29/2/2020), Kepala Rumah Tangga dan Keluarga Kerajaan, Ahmad Fadil Shamsuddin mengumumkan penunjukkan Muhyiddin sebagai Perdana Menteri. Keputusan ini dilakukan setelah Sultan Abdullah melakukan pertemuan dengan seluruh anggota parlemen Malaysia. Pada Minggu (1/3) pukul 10.30 waktu setempat, Muhdyiddin pun dilantik secara resmi.

Pelantikan Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri Malaysia. (Maszuandi Adnan/Reuters/Handout/Malaysia Information Dept)
Pelantikan Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri Malaysia. (Maszuandi Adnan/Reuters/Handout/Malaysia Information Dept)

Pria asli Muar, Johor Darul Ta’zim ini ini lahir pada 15 Mei 1947. Muhyiddin mulai masuk ke dunia politik pada tahun 1970. Saat itu, Dia menduduki jabatan Asisten Sekretaris Negara Johor. Empat tahun kemudian, dia ditugaskan sebagai Asisten Pejabat Distrik Muar.

Pada 1978, Muhyiddin diangkat sebagai anggota parlemen setelah memenangi pemilihan umum di wilayah Pagoh. Tiga tahun kemudian, Dia diangkat menjadi Sekretaris Parlemen dan Kementerian Luar Negeri. Hanya setahun menduduki jabatan tersebut, Muhyiddin berganti peran sebagai Wakil Menteri Wilayah Federal. Setelahnya, Muhyiddin mengemban tugas sebagai Menteri Besar Johor pada tahun 1986 hingga 1995.

Muhyiddin Yassin (Strait Times)
Muhyiddin Yassin (Strait Times)

Lulusan Sarjana Ekonomi dan Studi Melayu di Universitas Malaya (UM) ini pernah menjabat Wakil Presiden UMNO pada 1993-1996 serta pada 2000-2007. Hanya saja, pada 2016 lalu, Muhyiddin dipecat dari posisinya di salah satu partai paling berpengaruh di Malaysia ini.

Pada 2009 hingga 2015, Muhyiddin pernah menjadi Wakil Perdana Menteri Malaysia. Hanya saja, jabatan ini juga berakhir dengan pemecatan. Pada 2016, Muhyiddin pun mendirikan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu). Dia juga menjadi presiden partai ini.

Millens cukup terkejut dengan penunjukkan Perdana Menteri Malaysia yang baru nggak nih? (Kom/IB09/E06)